Reklammusik

Något som företagen drar stor nytta av i sina olika reklamkampanjer i tv-rutan, på radio och på internet är att sammankopplas med bra musikstycken. Det är svårt att på samma sätt störa sig på en reklam och företaget i fråga, om man märker att de faktiskt ansträngt sig det lilla extra och försökt skapa något som i sig självt är underhållande utöver reklamens faktiska syfte. Att locka till sig framtida konsumenter.

Symbiosen mellan musiker och företag är dessutom många gånger bra för båda parter. Förutom den rent ekonomiska ersättningen finns det många band som genom reklamfilmer lyckats bredda sin publik och som legat till grund för ett stort antal framtida fans. Vissa varumärken är såklart mer attraktiva att förknippas med än andra, men i slutändan är det ingen som tvingar den ena eller andra parten att ingå ett samarbete så i den frågan är det upp till banden själva vad de finner passande.

Här följer några olika reklamfilmer som är erkänt uppskattade för sitt musikaliska innehåll:

Coca Cola

Världens kändaste varumärke ”Coca Cola” lanserade år 1971 en reklam med låten ”I’d Like to Teach the World to Sing (In Perfect Harmony)” med gruppen Hillside Singers. Reklamen hade ett stort genomslag för både företaget och för gruppen i fråga.

PokerStars

PokerStars tv-reklam med musik av det Kanadensiska Indie bandet Hooded Fang, ser vi tennisproffset Rafael Nadal spela poker spatserande genom en stad med ett hela tiden ökande efterfölje av människor.

Levi’s

En reklamfilm som antingen höll på att reta gallfeber eller sätta sin publik i trans var Levi’s reklamfilm innehållande både musiken till och dockan från musikvideon till låten ”Flat Beat” med Mr Oizo. Låten lyckades, kanske genom reklamfilmen, att placera sig i toppen på ett flertal listor världen över och lockar än idag till både mardrömmar och dans.

En svensk hemsida som är specialiserad på att hjälpa sina användare att finna rätt på reklammusik är reklammusik.se. På deras hemsida kan du söka efter specifika reklamer eller företag och på så vis hitta reda på sådant som annars skulle vara svårt att sätta fingret på. Det är faktiskt en mycket bra tjänst som gratis finns att tillgå och som hjälpt många eftersökare från att drabbas av lättare galenskap.

Det finns inget som tyder på att denna långvariga trend och att samarbeten av denna form i framtiden kommer försvinna. Musik skapar känslor minnen och associationer som är svåra att ersätta med något annat.

Du har med all säkerhet någon gång hört en radioreklam som frenetiskt upprepar ett säljande mantra till en jingel som du omöjligt kunnat värjt dig ifrån att den suttit sig på hjärnan. Detta är såklart ingen slump, utan strategiskt uttänkt för att du ska minnas just det företaget på ett vis som annars inte vore möjligt.

Musik är en urkraft att räkna med och något som alltid kommer att kunna appliceras inom en rad områden i ett säljande syfte.

Publicerad i Dansband